• 0572 - 358 151
  • Praamstraat 13, 8102 HM Raalte

Lekstroom auto opsporen: een praktijkvoorbeeld

Was het lekstroom opsporen bij auto’s altijd al een lastige klus, met alle hightech in moderne auto’s is het bepaald niet eenvoudiger geworden om het leeglopen van accu’s een halt toe te roepen. Daarom geven ook collega-autobedrijven het lekstroom meten en traceren graag uit handen aan autodiagnose-specialist Mollink.

Lekstroom opsporen bij Audi A3

Zo ook een autobedrijf uit regio Deventer die zich onlangs meldde met een Audi A3 uit 2012, waarvan de accu steeds binnen 2 dagen ontladen was. Om de lekstroom bij deze auto te verhelpen, had de garage al diverse kostbare onderdelen vervangen, zoals de accu en de gateway. Helaas zonder resultaat, waarop Mollink werd gevraagd voor het opsporen van lekstroom bij deze auto.

 

"Vanwege alle moderne elektronica is het opsporen van lekstroom bij auto's een lastige klus geworden. Garages geven dit graag uit handen aan een autodiagnose-specialist."

 

Auto moet in rust komen

Roy Mollink, specialist in autodiagnose, legt uit: “Met alle moderne elektronica komt lekstroom bij auto's tegenwoordig steeds meer voor. Na het afsluiten van een moderne auto blijven veel systemen nog even actief. Na een paar minuten moeten deze echter in rust komen. Vanwege een defect kan het zijn dat een auto-onderdeel actief blijft en hiermee het computernetwerk van de auto ‘wakker’ houdt. Met als gevolg dat de auto veel stroom blijft vragen en de accu snel leegloopt."

Elektronica doormeten

Het vele opladen en ontladen had de accu van de Audi A3 geen goed gedaan. In overleg heeft Mollink daarom een nieuwe accu geplaatst, ingeleerd en opgeladen. Vervolgens kon hij direct beginnen met doormeten van de elektronica om de lekstroom bij de auto te vinden. Mollink: “Tijdens de metingen ontdekte ik dat de autoradio actief bleef en daardoor stroom bleef trekken. Het ‘wakker blijven’ van de radio kon door vele auto-onderdelen worden veroorzaakt, die allemaal met hetzelfde computernetwerk verbonden zijn. Dit zou het traceren ervan tot een tijdrovende klus kunnen maken. Daarom heb ik eerst met het autobedrijf gebeld of er eerder klachten met de auto waren geweest”.

Oorzaak lekstroom gevonden

Problemen in het verleden kunnen een aanwijzing geven voor nieuwe storingen. Mollink: “Uit het gesprek bleek dat het achterportier ook eens niet geopend kon worden. Bij het nameten bleek dat de storing inderdaad werd veroorzaakt door een achterportiermodule. Na vervanging van dit onderdeel was de lekstroom bij de auto verholpen.”

Voorkom hoge kosten!

Het tijdig inschakelen van een autodiagnose-expert kan dus veel kosten voorkomen, zoals het onnodig vervangen van kostbare auto-onderdelen. Autobedrijf Mollink is GMTO-gecertificeerd autodiagnose-specialist en staat particulieren én autobedrijven bij in het traceren van autoproblemen voor vrijwel alle automerken.

 

Wilt u meer weten? Neem contact met ons op via tel. 0572-358151 voor meer informatie over de storingsdiagnose voor auto's of om direct een afspraak te maken.

Lekstroom opsporen auto
Lekstroom opsporen bij auto (Audi A3) Lekstroom meten bij auto
Lekstroom meten bij auto
Bovag RWD GMTO Aixam
  • 0572 - 358 151
  • Praamstraat 13, 8102 HM Raalte
  • YouTube