• 0572 - 358 151
  • Praamstraat 13, 8102 HM Raalte

Diagnose auto: praktijkvoorbeeld Nissan Micra

Autodiagnose helpt stotterende Micra weer op weg

Voor de zekerheid verwees de lokale dealer dhr. Meijer naar Autodiagnose centrum Mollink in Raalte. Met een zgn. 'diagnose auto' wist men de oorzaak van de stotterende Micra snel te traceren en te verhelpen. “De auto rijdt nu zelfs beter dan daarvoor”, aldus de tevreden eigenaar.

Gevaar op de weg

De 17 jaar oude Nissan Micra van dhr. Meijer vertoonde in korte tijd steeds vaker en heftiger motorproblemen. “Het begon met een enkele hik, maar enkele weken later was het soms al zo extreem ik niet meer op snelheid kon komen. Mijn vrouw durfde al helemaal niet meer met de auto op pad. Bij elk kruispunt hoopte je maar dat de motor bleef draaien.”

Eerst een autodiagnose!

De eigen autogarage had al wel een vermoeden waar het probleem zat maar verzocht nadrukkelijk om een professionele autodiagnose. Meijer: “De monteur wilde niet zomaar een prijzig onderdeel vervangen omdat hij niet kon garanderen dat daarmee het probleem verholpen was.”

Mobiele meetapparatuur

In Raalte sloot autodiagnose specialist Roy Mollink de wagen aan op de mobiele analyseapparatuur en maakte een proefrit. “Op het moment dat de storing zich voordoet, registreert het systeem alle motorgegevens op dat moment, inclusief een korte periode die daaraan vooraf gaat.”

Diagnose auto analyseren

Diagnose auto geslaagdNa de 'diagnose auto'  kon Mollink al snel de veroorzaker van het probleem aanwijzen: “In de grafiek met de meetgegevens zie je dat het signaal van de luchthoeveelheidsmeter opeens naar boven schiet. De computer concludeert hierdoor ten onrechte dat er meer lucht de motor ingaat en laat daarom meer benzine inspuiten. Door het teveel aan benzine verzuipt de motor, met het inhouden als gevolg.”

 

Mollink besluit: “Uit de grafiek blijkt verder dat de voeding en de massa van de luchthoeveelheidsmeter constant blijven. Zo kwam ik tot de conclusie dat de luchthoeveelheidsmeter in het gasklephuis defect is.”

Vervangen dus!?

Met één reparatiebeurt had Mollink het inhouden van de motor kunnen oplossen. “Bij de Micra van Meijer hebben we het probleem echter in 2 stappen opgelost. Om onnodige kosten te voorkomen, probeerden we eerst om het gasklephuis te repareren. Toen dit niet lukte, hebben we het onderdeel alsnog vervangen door een gebruikt exemplaar met 3 maand garantie,” aldus Mollink.

Schot in de roos

Probleem opgelost dus? Nee, zelfs beter dan dat, merkt de eigenaar: “Een prettig bijeffect is dat de auto merkbaar beter rijdt dan voorheen. De motor loopt rustiger, is pittiger en in combinatie met de CVT-automaat trekt de auto nu soepeler en vlotter op.”

Een autodiagnose voor zo’n oude auto, loont dat de moeite nog wel?

Mollink: “Als een auto vage mankementen vertoont waar de eigen garage niet gelijk uitkomt, kom je snel in een molen terecht waarin je ‘op goed geluk’ allerlei onderdelen gaat vervangen. Hier kan een autodiagnose je een hoop ellende en onnodige kosten besparen. Door de gestructureerde manier van oorzaken opsporen en uitsluiten weet je zeker dat je bij de juiste oorzaak uitkomt.”

 

Meijer: “Met deze auto viel niet meer te rijden. Ik was geneigd om afstand te doen van deze auto die achteraf prima te repareren was. Nu loopt de motor weer als een zonnetje. Hopelijk kan ik er nog een tijd mee verder!”

Meer over diagnose auto

Diagnose auto apparatuur
Voor de diagnose wordt de auto aangesloten op professionele meetapparatuur. Diagnose auto grafiek
Diagnose auto grafiek: rood = voeding, geel = massa, groen = signaal luchthoeveelheidsmeter. Blauw = signaal van injector, hieraan is te zien dat veel benzine wordt ingespoten als groen omhoog springt
Bovag RWD GMTO Aixam
  • 0572 - 358 151
  • Praamstraat 13, 8102 HM Raalte
  • YouTube