• 0572 - 358 151
  • Praamstraat 13, 8102 HM Raalte

Verschillende soorten koudemiddel R134A en R1234YF

Het koudemiddel dat in de eerste auto airco's gebruikt werd was R12. Dit gas is erg slecht voor het milieu en mag tegenwoordig niet meer gebruikt worden. Daarom werd R12 in 1992 vervangen door het koudemiddel R134A. Minder belastend voor het milieu dan R12, maar nog steeds erg slecht voor het milieu. Sinds een aantal jaar eist de EU een milieu vriendelijker koudemiddel met een GWP (global warming potential) van minder dan 150. De auto industrie kwam met R1234YF.

 

R1234YF

R1234YF heeft een GWP waarde van 4 en wordt sinds 1 juni 2011 gebruikt in nieuwe auto's met een type goedkeuring van na juni 2011, omdat voor die auto's het gebruik van R134A verboden is. Voor alle nieuwe auto's geproduceerd vanaf 2017 is R134A verboden. R134A mag voorlopig nog wel gebruikt worden voor auto's die nu zijn uitgerust met een R134A systeem, maar ook hiervoor geldt dat er in de toekomst een verbod op zal komen. Wanneer is echter nog niet duidelijk.

 

Eigenschappen R1234YF

De auto industrie heeft gekozen voor R1234YF als vervanger voor R134A, omdat beide koudemiddelen ongeveer dezelfde eigenschappen hebben, waardoor een aircosysteem voor R1234YF uit dezelfde componenten kan bestaan als een systeem met R134A. Enkele kleine aanpassingen van sommige componenten is wel nodig, maar de basis en werkdrukken zijn ongeveer hetzelfde.

 

Gerelateerde pagina's

Auto Airco

Wat kunnen wij voor u betekenen op airco gebied

Tips voor het gebruik van uw airco!

Tarieven airco

Airco vullen R1234YF

Airco vullen R134A


Autobedrijf Mollink kan zowel airco's met R1234YF als R134A vullen!
Bovag RWD GMTO Aixam
  • 0572 - 358 151
  • Praamstraat 13, 8102 HM Raalte
  • YouTube